fbpx

טיפים לשיעורי צפייה ובכלל עמידה מול קהל

קיבלתי בזמן האחרון מלא בקשות, תהיות ושאלות לגבי שיעורי צפייה. אז ריכזתי את כל מה שיש לי להגיד בנושא ויצא מזה פוסט. מקווה שהעצות שלי יגרמו לך גם להצליח בשיעור,  וגם להנות מהעשייה.

לפני חמש שנים, בעודי בהתנסות מעשית, התבקשתי להעביר שיעור צפייה ככה. מעכשיו לעכשיו. מבעוד שבועיים לשעה שנייה, עד כדי כך עכשיו.

אתן יודעות איך זה:  יש תכנית ולוחות זמנים ויש מציאות…וכך יצא שהסטודנטית שהיתה אמורה להעביר את שיעור הצפייה למדריכות הפדגוגיות חלתה.  מאחר והמדריכות היו פנויות לצפייה התבקשתי להסב את השיעור הרגיל לגמרי שתכננתי מראש  לשיעור צפייה! אם הייתי זוכרת מה עבר לי בראש באותו רגע הייתי מספרת רק שיש לי "בלאק אאוט" על הרגע הזה. מובן שהייתי בלחץ שיא אבל ברגע האמת התאפסתי על עצמי. כמובן שהמדריכות  התחשבו בספונטניות שלי והיו מכילות וסימפטיות.  אבל החוויה נחקקה אצלי,  ועכשו אני רוצה לעזור למי שהיתה במצבי…אז ככה עם הניסיון ובעקבות שיחות משוב מאד פוריוות שניהלתי עם המדריכים המלווים וכמובן המנהלת יש כמה נקודות מרכזיות שעולות בשיחות המשוב.  המלצות שרצוי מאד  להתייחס אליהן.

אל תנסי להיות מישהי אחרת- תהיי את

בשיעור צפייה הראשון שהיה לי מול מנהלת בי"ס מאד השתדלתי לשכנע את המנהלת שאני מורה. עשיתי את זה בעיקר כי בתקופה הזאת ניסיתי לשכנע את עצמי שאני מורה… מסתבר שהרבה מורות בתחילת הדרך מסתגלות בהדרגה  לסטטוס "מורה",  מרוב שניסיתי להוכיח שאני מורה, פשוט חיקיתי דמויות של מורות שזכרתי או מורות מהצוות. כשישבתי לשיחת משוב עם המנהלת היא שאלה אותי למה אני מדברת כמו מישהי אחרת. זאת היתה שאלה שהיא בגדר תמרור אזהרה. מאותו רגע החלטתי שאדבר עם הילדים כמו שאני מדברת. כמו נטעלי. אז עזבי אותך משפה גבוהה אם זו איננה שפתך הטבעית, מאוצר מילים של מורה, ממשפטי על חלל- פשוט תהיי את.

מנהלת/מדריכה פדגוגית היא לא עציץ

המנהלת יושבת בכיתתך- תתייחסי אליה! תשאלי אותה שאלות! תפני ילדים אליה! תעשי לה מעניין! רוב המנהלות מתגעגעות לעבודה עם הילדים והן ישמחו לראות איך את יודעת "לנצל את המשאבים" שעומדים לרשותך.

היצמדות למערך השיעור המתוכנן

לפעמים קורה משהו במהלך השיעור שמסיט את נושא השיעור, זו יכולה להיות שאלה מעניינת שילד שאל, אירוע חברתי סוער שארע בהפסקה או אפילו עכביש שנכנס לכיתה. אל תתעלמי מכך ותנסי  בכל מאודך להיצמד למערך השיעור שתכננת. סטייה קלה מהמערך ויכולת ההבנה וההכלה של הסיטואציות שקורות בכיתה הן דבר לא פחות חשוב מבחינת מי שצופה בך  ורואה כיצד את מתנהלת בכיתה.

פחות דיבורים יותר מעשים

תכנני את מערך השיעור כך שיהיה מבוסס על עבודה אישית/קבוצתית של התלמידים. את בהחלט יכולה להקרין מצגת ולפתוח בהסבר אבל בלי  להכביר במילים, הסברים ותיאורים.

תכיני את הילדים מראש

ספרי להם שמגיעות אורחות לכיתה על מנת לצפות בשיעור, כמו שאנחנו אוהבות לדעת מה מצפה לנו  – כך גם הילדים. כשיגיע השיעור הם יגיעו פחות לחוצים וערוכים. תני להם סוג מטלות שהם מתורגלים בהן, שיעור צפייה אינו הזמן לבחון כלים חדשים,  מהממים ככל שיהיו. אם יש לך קטע כלשהו שאת עושה עם הכיתה – זה הזמן לעשות אותו, שיעור צפייה הוא זמן מצוין להשוויץ, יש לך משהו שאת גאה בו  – זה הזמן לשתף.

יש לך עצה? טיפ מועיל? אשמח לשמוע עליהם בתגובות!

נטעלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *