fbpx

פינה קבועה בשיעור מפתח הל"ב: מילה בספרדית/אמהרית/רוסית/צרפתית….

כ-50,000 עולים חדשים לומדים בכיתות א' – י"ב בישראל

בכל כיתה בה לימדתי למדו לפחות 3 תלמידים שדיברו בשתי שפות. בד"כ הילדים מתביישים בשפה הנוספת שלהם.

ילדים לא אוהבים להרגיש יוצאי דופן, הם אוהבים להיות כמו כולם, ולכן בד"כ הם "מתפדחים"  בשפה השנייה בה הם שולטים.

אחד הרגעים העצובים ביותר שחוויתי כמחנכת, היה כשתלמיד שלי, עולה חדש, סיפר לי בסוד שהוא לא טוב בכלום. שהוא גרוע בכל.

המחשבה על החמוד הקטן, שמסתובב בעולם בתחושה שאין כלום שהוא מצטיין בו, שברה לי את הלב וגם בילבלה אותי.

מהצד הסתכלתי על הקטנצ'יק הזה וחשבתי שיש כ"כ הרבה דברים שהוא טוב בהם:  ספורטיבי, זריז, חתיך, יפה, בעל מבטא שובה לב, יודע 2 שפות…." לא יכולתי להבין איך זה יכול להיות, שזה מה שהוא חושב על עצמו. לא יכולתי להמשיך לחיות עם עצמי בשלום, עד שלא אוכיח לו שיש משהו שהוא מעולה בו.

וכך נולדה לה הפינה השבועית בשיעור מפתח הל"ב- מילה בספרדית

מדי שבוע, העולה החמוד, עמד מול הכיתה ולימד מילה בספרדית. הוא כתב אותה על הלוח בעברית, אמר אותה לכיתה והכיתה חזרה אחריו. כל שבוע הפינה התחילה בחזרה על המלים שנלמדו עד כה.

למה קראתי לזה פינה? כי זה נשמע טוב יותר! כי זה מלהיב את הילדים!

כמובן שהיו קשיים ומהמורות בדרך אבל הפינה החזיקה מעמד. מרוב שהדרך היתה מפותלת אפילו יצא לי מזה סיפור שזכה בפרס במסגרת תחרות "מתמחים כותבים" מטעם משרד החינוך. https://goo.gl/KXXjHC

מדי שבוע הכיתה למדה בניצוחו של העולה מילה בשפת האם שלו: ספרדית! בסוף השנה הכיתה שלטה במלא מילים והעולה שלי הוסיף לעצמו שני דברים שהוא טוב בהם: להיות מורה לספרדית ולהיות שוער בכדורגל.

שנה לאחר מכן חזרתי על הפינה עם תלמיד אחר, תלמיד דובר רוסית. הפינה מילה ב… היא עשייה חינוכית שנועדה כדי להעצים את השונה. זה שדובר שתי שפות. אך היתרונות שלה משפיעים על הכיתה כולה שלומדת מילים חדשות בשפה זרה.

מומלץ לנסות בכל כיתה וכיתה!

ולספר לי איך היה.

שלכן, נטעלי

 

 

 

 

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *