fbpx

שיעור מוצלח בנושא ירושלים. מתאים ליום ירושלים

כמה שבחים קיבלתי על השיעור הזה, חייבת לשתף!

השיעור הוא בנושא "ירושלים", הכי קלאסי לקשר אותו ל"יום ירושלים"  שיחול השנה ב13.5. אבל לא רק!  השיעור יתקשר ל- 70 למדינת ישראל והוא מתאים גם במסגרת "ייחודו של יוצר". השיר הזה הוא שיר מאד ריגשי ומספר על ילד שאמו מתה (יהונתן גפן) ולכן כדאי שתכירו טוב טוב את הכיתה לפני שמעבירים את השיעור הזה. מנהלות ומדריכות פדגוגיות אוהבות את המערך הזה כי הוא משלב בין תחומי דעת שונים, כי הוא מתוקשב, כי הוא מכיל העשרה לשונית.   בגדול השיעור הולך ככה: על הלוח מקרינים את השקף הראשון ומעלים לדיון את השאלות הבאות:

  • למה המשורר רוצה לגור בירושלים?
  • אילו אתרים אתם מכירים בירושלים?
  • אחרי השיח נעבור להקראת השיר ומיד לאחר מכן נעבור למצגת.
  •  במצגת תוכלו לראות ששורות רלוונטיות בשיר כתובות לצד תמונות של האתרים המוזכרים.
  • מטלה: הילדים יצטרכו למיין את השורות בשיר לשורות דימיוניות ולשורות מציאותיות
  • מטלת אתגר: הילדים יכתבו משאלה עצמית ומשאלה למען הכלל בנוסח שיר.
  • סיור וירטואלי בירושלים באמצעות האתר ירושלים ב360 מעלות

לצפייה במערך השיעור והדפסה יש להקליק פה:  מערך שיעור צפייה הלוואי והייתי גר בירושלים למצגת שתלווה את השיעור: הוי הלוואי שהייתי גר בירושלים מצגתppt לינק לסיור וירטואלי: https://goo.gl/S2JGwN

כדי שהמערך באמת יצליח את חייבת להבין ולהתחבר לשיר, וזה קל כי זה שיר ממש מרגש.   הנה כמה נקודות למחשבה על השיר:

זהו שיר אישי ושיר לאומי גם יחד. הדובר מתאר בלשון ברורה, אולי ילדית, מה היה עושה אילו היה גר בירושלים. ירושלים בשבילו היא מקום פלאי שונה מכל המקומות: "שמעתי שיש שם עצים עם רגליים" וגם " שם הלילה לבן והיום שחור." נראה שהוא בטוח שבקשות שמבקשים בירושלים יש להן משנה תוקף וסיכוי בניית בית המקדש- עוברות למפגש אישי עם –רב שתתגשמנה. הבקשות מתחילות בנושא כלל לאומי המלך דוד כדי לחדש את מלכותו עד לבקשה אישית ואינטימית: "הייתי מבקש שם שאמא תחזור". את הבקשה האינטימית והמיוחדת כל כך מבקש הדובר במשפט האחרון שבשיר אחרי שביקש למען הכלל. את הדבר המרכזי כל כך בחייו הוא שומר לסוף. במקום בו לעצים יש רגלים והלילה לבן יש אפשרות שהמשאלה האישית, שאמא תחזור, תתגשם. רצוי לשים לב למלה "שם" המרמזת שהדובר לא נמצא בעיר ומקומה יחסית אליו הוא "שם".

(מתוך, אלמוג- מאגרי מידע פדגוגיים. ספריית בית ברל)

2 Responses to “שיעור מוצלח בנושא ירושלים. מתאים ליום ירושלים

  • נשמע שעור מוצלח. מה עם דפי עבודה לתלמידים לפי רמות. האם קיים ?

    • בנתיים לא. יכולה בתור אתגר לתת כתיבת שיר על עיר אחרת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *