fbpx

איך מלמדים ילדים לעבוד לעבוד יחד בקבוצה?

עבודה בקבוצות היתה ונשארה אחד האתגרים שמעסיקים אנשי חינוך, כולם מדברים על עבודה בקבוצות, חינוך דיפרנציאלי, שיתוף פעולה בצוות. לכולם ברור שכל המושגים האלו,

שמתארים בעצם "ביחד", חשובים. מקדמים. והם באמת חשובים. מחקרים מצביעים על כך שהיכולת לעבוד ולבצע משימות בקבוצה היא אחת המיומנויות החיוניות לתפקוד

מיטבי בעולם העבודה של המאה ה-21.  מיומנויות חחשובות רבות באות לידי ביטוי בעת עבודה בקבוצות, מיומנויות כמו גמישות מחשבתית, פתרון בעיות,תקשורת חיובית וניהול עצמי.

ועכשו, אחרי שתארתי כמה יתרונות יש ללמידה ועבודה בקבוצות, אחרי שאנחנו יודעות עד כמה שה"ביחד" תורם נשאלת השאלה איך עובדים בקבוצה? איך מלמדים ילדים לעבוד ביחד?

השאלה הזאת, "איך ללמד איך לעבוד ביחד" מהווה את הבסיס למסע החקר המרתק בהנחייתה המסורה של  ד"ר שרון רחמים, מנהלת מרכז פסג"ה לוד. אני משתתפת בפיילוט להשתלמות ייחודית בנושא לומד עצמאי.

במסגרת ההשתלמות המרתקת הזאת, אני חוקרת כלומדת עצמאית, אך תחת חסותה של מנטורית מעוררת השראה, את נושא העבודה הקבוצתית, את האתגרים שעולים והכי חשוב ובמילים פשוטות, איך מלמדים לעבוד בקבוצה?

בתחילת התהליך תוכלו לצפות בוובינר בנושא "שיתוף פעולה בקבוצה"

בהובלת שרון ואנכי.

ומהם באמת האתגרים שבעבודה בקבוצה? אז באמת ועל קצה המזלג יש כמה אתגרים בולטים בעבודה בקבוצה.

האתגר הראשון הוא שהילדים מקדישים חלק ניכר מהזמן בהתעסקות בפרטי המשימה במקום במשימה עצמה, לדוגמה: הצבע בו ישתמשו, התורות בהן תתבצע המשימה, חלוקת התפקידים.

בכדי לענות על האתגרים האלו פיתחתי את הפעילות הקבוצתית שמבוססת על משחק.

המשחק "דאבל שיתוף פעולה בקבוצה" מבוסס על המשחק האהוב "דאבל" מבית FOXMIND. תהיו בטוחות שהילדים מכירים אותו מצוין  ושלרובם יש אותו אפילו בבית.

דאבל | משחקי פוקסמיינד

ביקשתי שמי שיש לו "דאבל" בבית יביאו לכיתה והופתעתי מכמות הילדים שהביאו.

אז איך הולכת הפעילות?

המורה מחלקת את הכיתה לקבוצות של 4 תלמידים לפי שיקול דעתה.

כל קבוצה מקבלת רשימה ובה הם צריכים לכתוב את הפריטים שמצאו במשך רבע שעה.

לדאבל יש 3 גירסאות שונו למשחק- בכולם יש למצוא את הפריט הזהה, במשחק שלנו המשימה היא לכתוב את שמות 10 הפרטים שמצאו לפי הסדר.

נדגיש שהצלחה במשימה תהיה הצלחה של כתיבה של הפריטים המשותפים.

מטרת הפעילות הנה להצליח לכתוב ברשימה את הפריטים. על פניו נשמע כמו משחק מהנה.

אבל, המשחק מזמן המון אתגרים וקונפליקטים שרק מי שחי בחברת הילדים יכול להבין. אתגרים כמו מי יהיה זה שיכתוב את שם הפריט, מהו שם הפריט, באיזו גירסה ישחקו, מי יהיה הראשון

ובטוחה שיש עוד כמה אתגרים שיכולים לעלות.

כאשר הילדים יסיימו את הרשימה נתכנס וכל קבוצה תספר איך החליטה באיזו גירסה ישחקו, איך החליטה מי יהיה זה שירשום את שמות הפריטים, האם נתקלו באי הסכמה? איך פתרו אותו?

ננסה להפנות את הדגש לקבוצות שהצליחו במשימה  ונבקש שיספרו איך הצליחו לקבל החלטה, בקבוצה נשאל באילו מימונויות הם השתמשו- האם ויתרו וגילו גמישות? האם התרכזו במשימה עצמה? נציע לילדים שתי אפשרויות ונמחיש אותן באמצעות המשחק "דאבל שיתוף פעולה". את הרשימה היפה אפשר להדפיס ממש כאן  דאבל מה מצאתי

כאשר מגיעים למחלוקת בקבוצה- אפשר לפתור אותה באמצעות הגרלה, דהיינו בדאבל אם כולם רוצים לכתוב את שמות הפריטים נעשה "מארבע יוצא…", אם מתקיים ויכוח על שם של פריט, אפשר לערוך הצבעה בשיטת הרוב קובע.  לפי המשחק באם מתקיים ויכוח האם שם הסמל הוא גולגולת או שלד, נשאל את חברי הקבוצה מי בעד שלד ומי בעד גולגולת, הסמל שיבחר יהיה הסמל לו הצביעו רוב חברי הקבוצה.

באמצעות המשחק הזה המתאים לכל שכבות הגיל, ניתן להמחיש היטב פתרון מחלוקת בקבוצה באמצעות הגרלה או באמצעות הצבעה. כלל זה למעשה מקצר את תהליכי הדיון ומוביל את הקבוצה לעשייה מיטבית.

כאשר קבוצה של אנשים מתכנסת לבצע משימה ביחד קיימת נטייה לויכוחים ולבזבוז זמן סביב עניינים הסוטים מהעיקר, ויכוחים כמו צבע הרקע במצגת, הפונט בו ישתמשו וכד'. דיונים על נושאים חשובים יסתיימו במהירות ואילו דיונים על נושאים פשוטים יכולים להימשך זמן רב, טענה מעניינת זאת נלקחה מתוך ספרו הידוע של פרקינסון פיננסים גבוהים, או הנקודה בה נעלמה ההתעניינות", טענה זאת מכונה "חוק הטריוויאליות של פרקינסון", בספר מוצגת דוגמה מעניינת בה מתואר כיצד דיון לאישור הקמת כור גרעיני אורך 10 דקות ואילו דיון על הקמת סככת האופניים שלידו מתמשך על פני שלוש פגישות.

עצם הפניית הדגש על האתגרים ועל פתרונם תוביל את הילדים בעבודה הקבוצתית הבאה שיקבלו למיטבית ותקשורתית יותר.

הילדים יזכרו את הפתרונות שהוצגו לפניהם, ידעו מראש לזהות את המוקשים והסחות הדעת ויצליחו להפיק מהקבוצה ומתהליך העבודה את המירב.

להקרנת השקף והקובץ-CANVA

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *