fbpx

עיצוב התנהגות כיתתי, אישי, קבוצתי בעזרת עננים

תכנית מספר אחת בחיזוק ערכים והתנהגות חיובית

מבין מגוון התכניות, המשחקים והיצירות התכנית האהובה עליי מכולן היא, תכנית העננים.

האמת היא שאחרי 4 שנים בהן אני משתמשת בתכנית העננים (לפעמים תחת שמות שונים) בלתי אפשרי מבחינתי ללמד בלעדיה! עד כדי כך!

אם רוצים להגדיר שמית את תכנית העננים אז אפשר לומר, שתכנית העננים היא תכנית עיצוב התנהגות אישית, קבוצתית וכיתתית.

תכנית העננים "נולדה" מתוך צורך שהרגשתי בכיתה. הרגשתי שאני רוצה שיהיה לי תמריץ שווה וחיובי, כזה שיעזור לי בניהול הכיתה. הרגשתי שאני רוצה להאדיר התנהגויות חיוביות, התנהגויות ערכיות וחבריות של הילדים. ובדיוק לשם כך נולדה התכנית.

אזו מה זו בעצם תכנית העננים הזו?

התכנית נחלקת לכמה מישורים המפורטים בהמשך.

ענן הוא צורה רכה, מופשטת, חפה מכל הקשר שלילי ולכן בחרתי דווקא בצורה זו.

עננים אישיים כעיצוב התנהגות אישי

דף A4 שנויילן ונשמר במגירה של הילד

העיקרון כאן הוא פשוט: על מעשה טוב מקבלים ענן. על עשרה עננים מקבלים צ'ופר. הצ'ופר יכול להיות שעה בחדר המחשבים עם כיתה אחרת, שיעור ספורט בכיתה מקבילה, מכתב מחמאה הביתה ועוד.

כשיש ערך או התנהגות שאני רוצה לחזק אני מעניקה ענן לילד שעשה אותה. את הענקת הענן ובעיקר את הסיבה לקבלת הענן אני עושה מול כל הכיתה והיא מלווה במחיאות כפיים למקבל הענן.

בתחילת השנה, אני מתלהבת (אפילו התלהבות יתרה) מחלוקת העננים, אני עושה זאת בטקסיות ובהתלהבות כי התלהבות זה דבר מדבק. אם אני מתלהבת מהענן ומתמידה בחלוקת העננים, לאורך זמן ההתלהבות של הילדים תגיע והיא תהיה עצומה!

לא יעבור זמן רב עד שתוכלי לשמוע את הילדים מדברים בינם לבין עצמם על דרכים להשיג ענן.

לא יעבור זמן רב עד שתקבלי מיילים מההורים ובהם ייכתב "תודה על הענן שנתת ל…,זה עשה לו את השבוע!"

בהתחלה הילדים יפעלו על מנת לזכות בענן נכסף אך אט-אט הם יתרגלו למעשים טובים, לעזרה הדדית ושיתוף. והחיים בכיתה יהפכו להיות נעימים וערכיים.

והנה מגוון דוגמאות לקבלת ענן בשמיים האישיים- משחק עם חבר חדש בהפסקה, עזרה לחבר בשיעור, התקשרות לחבר חולה, התנצלות, ויתור, התחשבות, שמירה על הניקיון, השתדלות, התגברות על קושי ועוד ועוד.

שמתן לב שלא ציינתי הישיגים לימודיים? שמתן לב שלא ציינתי כלל את המילה לימודים…? ובכן זו לא טעות.

השמיים האישיים נועדו לחזק התנהגויות חברתיות וערכיות. כמובן שילד שניסה, השתדל והתאמץ יקבל ענן אך לא על הישגיו אלא על הדרך שעשה.

תכנית העננים מתאימה לכל הגילאים ויש לה שכלול מכיתה ב' ומעלה: הילדים לצד הענן שקיבלו, מקבלים גם מדבקה לבנה עליה הם יכתבו בעצמם את הסיבה לקבלת הענן.

הוראות הפעלה: בתחילת השנהלכל ילד מקבל דף חלק (A4) ועליו הוא מצייר את השמיים שלו ואף כותב את שמו. אני מניילנת את השמיים והילדים שומרים עליהם במגירות/תאים האישיים שלהם. הענן עצמו עשוי מאקרילנד (חומר דמוי צמר גפן) ואני מדביקה אותו לשמיים בעזרת צמדן זכר ונקבה.

עננים קבוצתיים

פוליגל כחול ועליו עננים עשויים מסול

את הפוליגל תליתי על גבי הלוח הכיתתי

הרעיון של עננים קבוצתיים הנו פשוט. מורות רבות נוהגות לערך מעיין תחרות ניקוד בין הקבוצות, אני החלפתי את הנקודות המסורתיות בעננים ובכתרים (כתר החכמה מוענק על התנהגות/דבר חכם במיוחד/ שאלה נהדרת). גם כאן ביום שישי, הקבוצה המובילה תזכה בצ'ופר. (יציאה להפסקה ראשונים, משחק חופשי במהלך חלק משיעור, יצירה מיוחדת ועוד)

קירות מדברים עננים

הילדים יצרו כבר בתחילת שנה "ענן משאלה" לשנה  החדשה

גם מורות מקצועיות השתתפו בתכנית העננים. בתמונה יצירת משיעור אומנות

"ענן המשאלה" שלי כפי שנתלה בכיתה

תגיות לתלמידים בקישוט עננים

   ואיך אפשר בלי משחקי עננים?

לאורך השנה כולה, כאשר יש זמן (וכשאין מפנים…) משחקים בעננים. המשחק הוא פשוט וכייפי! מביטים על השמיים, מדמיינים צורות בעננים ומשתפים את החבר/כיתה/קבוצה לפי חוקי המשחק. מטרת המשחק היא בפיתוח כישורי דימיון, פיתוח כישורי שיח באמצעות נושא מובנה, ופיתוח יכולת ויסות אישי.

המשחק יכול להערך בזוגות, המשחק יכול להערך במעגל, המשחק יכול להיות אישי. הוא יכול להיות מחוץ לכיתה (כדאי!) והוא יכול להיות גם בתוך הכיתה.

איך בכיתה? מקרינים במקרן את הסרטון https://www.youtube.com/watch?v=YgmIibSnZs0 כל ילד מדמיין צורה ואף ניגש ללוח ומראה אותה.

זה משחק מרגיע ואף ניתן לקבוע שכל יום בסוף היום מדמיינים עננים בדמות "היום שהיה".

קבצים להדפסה:

ענני  שמות למגירות עננים-ריק

ענני משאלה

יש לכן שאלות?

אשמח לענות! מוזמנות לשאול ולהגיב בתגובות למטה.

שלכן,

נטעלי

 

 

 

 

 

6 Responses to “עיצוב התנהגות כיתתי, אישי, קבוצתי בעזרת עננים

  • מעיין
    6 שנים ago

    היי אשמח להסבר על משחק העננים לאורך השנה..?

    • נטעלי
      6 שנים ago

      היי מעיין, במהלך השנה ברגעים שמתאים אנחנו משחקים בדימיון צורות ועננים. יש מגוון אופציות: מביטים בעננים ומספרים לחבר איזו צורה ראיתי, מביטים בעננים וכל אחד מדמיין צורה מתיישבים במעגל וכל אחד בתורו אומר איזו צורה דמיין. בסוף הסבב המשחק יהפוך למשחק זיכרון

  • פשוט מהממם!!
    זה חינוך במיטבו!!
    מדהים! מדהים! ישר כוח

  • מרגנית ברנדל
    2 שנים ago

    נשמע מקסים!!!!אבל איך אני מעלה את הרעיון לרמת כיתה ו?

    • נטעלי
      2 שנים ago

      לחשוב על סמל כלשהו שהילדים מתחברים אליו. הרעיון הוא בעצם להעצים את הטוב באמצעות סמלים, זה יכול להיות שמיים עם כוכבים, ים עם יצורים ימיים, דגים (זה מה שאני עשיתי עם כיתה ד' למשל) ואולי אפילו להראות לשתף אותם ממש בפוסט הזה ולפתוח את השאלה להצבעה בכיתה. בהצלחה!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *