fbpx

קיר פעיל

יש גישות שונות לגבי עיצוב כיתה.

יש גישה לפיה, עיצוב הכיתה והקירות שבה צריכות להשרות אווירה רגועה, כזו שלא תאמץ את הילד ותכניס אותו לחוסר שקט.

יש גישה לפיה, יש לנצל את המשאבים שעומדים לרשותנו (במקרה זה קירות הכיתה) לטובת למידה.

יש תחום שלם וחשוב שנקרא "עיצוב סביבות למידה". יש עשרות חברות בישראל שמתפרנסות מעיצוב סביבות למידה לבתי ספר וגנים!

כדי שנוכל גם אנחנו לעצב (ובקלות קירות פעילים) אני רוצה להציע מספר הצעות לקיר  פעיל.

אבל קודם, מה זה בכלל קיר פעיל?

קיר פעיל הוא אחד ממוקדי הכיתה, המאפשר היצירה חופשית של הילדים במגוון חומרים הניתנים להצמדה, להזזה, להרכבה ולפרוק.

קיר פעיל הוא  מין  משחק שמהווה כלי חינוכי לפיתוח מיומנות לימודית, כישור חברתי כזה או אחר וגם כלי לפיתוח קשרים חברתיים.

הפעילות ליד מוקד הקיר מאפשרת עבודה פרטנית ויצירה, עבודה משותפת בזוג או עבודה קבוצתית. הפעילות מתרחשת באופן עצמאי ו\או ע"י הקנייה של איש צוות. הילדים מתורגלים במסכים, שם הכל צבעוני ודינמי ומוזיקלי. כדאי להתאים גם את קירות הכיתה למאה ה-21.

הקירות בכיתה הם משאב שאפשר (וכדאי!) לנצלו. אני רוצה לתת כמה דוגמאות משחקיים לעיצוב קירות פעילים.

בקירות הפעילים כדאי לניילן תמיד היטב את הכותרות ככה שיהיו מזמינות.

את יצירות הילדים חבל לניילן.

אז תכינו את המניילנת שלכן, ואם אין לכן אז קבלו את ההמלצה ללימנציה  המצויינת ביקום.

ובאופן כללי, במכשירים אלקטרוניים אני מעדיפה לקנות בארץ ולהשקיע.

לחברות שלי היו את הלמינציה ב100 ומשהו וחבל. כי הן נהרסו אחרי שנה. שווה להשקיע עבור משהו שיישאר ויישמר.

או במקרה שלנו עם הלימינציה- יישמור.

https://ksp.co.il/web/item/61400

 

ונעבור לסוגי הקירות פעילים

 

 

קיר "מי אני- ומה שמי?  מתאים לכיתות ב' עד י"ב                                                              

אז מה יש לנו פה? קיר ניחושים. המטרות הן פשוטות: עידוד כתיבה ומשחק היכרות. מאד יתאים לתחילת שנה אבל לא רק.

מה עושים פה? הילדים  כותבים על דף מספר פרטים על עצמם. חבריהם נדרשים לנחש מי הילד על סמך הפרטים שכתב, לכתוב את שמו על דף ממו נדבק ולתלות.

הנה דוגמאות למה שהילדים כתבו:

                                                          
      תרגום: אין לי כלב, אני גרה ב., יש לי עוד 3 אחים, אני אחות בינונית, אני אוהבת התעמלות קרקע.                תרגום: אני אוהב לשחק כדורגל וקצת פורטנייט, אני אוהב לטייל וללכת לים ולבריכה

קיר בועות דיבור

עוד סגנון לקיר פעיל הוא בסגנון בועות הדיבור. הילדים מביאים תמונה שלהם בתחילת השנה וכל פעם בבועת הדיבור הם מתבקשים להחוות דיעה על נושא אחר. יכול להתאים גם לחומרי לימוד שונים, וגם למשחקי היכרות וגיבוש.

בתמונה הילדים מסכמים פרוייקט למידת חקר בנושא משחקי ילדות. אבל למידת חקר… זה כבר נושא לפוסט אחר.

 

                           

פתקיות ממו שקניתי באליאקספרס                                           בועות דיבור שכותבים עליהן בגיר שקניתי באליאקספרס

לינק לבועות הדיבור- https://s.click.aliexpress.com/e/_ANd6vs (12

לינקים לממו-

https://s.click.aliexpress.com/e/_ANd6vs

דפי ממו-
מחיר: בערך 8 ש"ח תלוי בשער הדולר. הדבק שלהן מעצבן אבל העיצוב מושלם.
שורה/משבצות- https://s.click.aliexpress.com/e/_98kt02 בערך 12 ש"ח לחבילה גדולה, איכותי בטירוף.

קיר הזמנה לתגובה

את הרעיון הזה שאבתי מאושרת לופו, שמנהלת קבוצת פייסבוק שאני מאד אוהבת ללמוד ממנה, הקבוצה נקראת "אושרת לופו-משחקים ועל הדרך…לומדים!"

צילום: אושרת לופו-משחקים ועל הדרך לומדים

בכל שבוע תולים כתבה והילדים מביעים את דעתם עליה. בתמונה תלויה כתבה מעיתון ילדים הנוגעת באורח חיים שונה של ילדים ברחבי העולם.  דפי 👍 ו 👎.  המטרה היא שכל תלמיד יציין על הפתק שלו את שמו. אחר כך, במליאה ובשיח על הנושא, יספר האם שם פתק של like או פתק של unlike ואז ינמק את בחירתו ויסביר עליה. מסייע מאוד להבעה בעל פה, חינוך לסובלנות ולכללי שיח נאותים.

 

 

 

 

 

 

דוגמה נוספת היא פינת כתיבה של הילדים בה מציגים תוצרים. בתמונה דוגמה לשני סיפורים שכתבו תלמידים. סביבם תלויות תגובות/שאלות שכתבו חבריהם לכיתה.

 

 

 

 

 

 

קיר אוצר מילים

קיר אוצר מילים הוא קיר מאד חשוב. על גבי הקיר אנו תולות מילים בהן נתקלנו בכיתה והילדים לא הכירו את הפירוש. אני משתמשת גם במעין "תיבת אוצר" בה הילדים צריכים לשים משפטים שהם כתבו ובהם שיבצו מילה מאוצר המילים הכיתתי.

בקישור הזה:כתבתי פוסט מפורט שמספר על האוצר הזה. 

 

 

 

 

 

 

 

קיר פאזל 

מכינים חתיכות פאזל והילדים כותבים על עצמם בחלקי הפאזל. אפשר לשים מעל כותרת יפה כמו "כל אחד הוא חלק וכולנו יחד ד'3".

כמובן שהכי מגניב יהיה לנסות גם לתת לילדים לנסות ולהרכיב את הפאזל. 

 

 

 

 

 

 

 

 

קיר הרכבת מילים/משפטים

בניילונית שתלויה על גבי הקיר מונחות אותיות, צלילים והילדים נדרשים להרכיבן לכדי מילה. כמובן שזו פעילות שמתאימה לכיתה א' אך בהחלט ניתן להפוך אותה להרכבת משפטים, מילים באנגלית וכד'.

 

 

 

 

 

 

קירות מתמטיים

קיר מוצלח שאף פעם לא נס לחו הוא קיר בדמות חנות. החנות תהיה בהקשר לתכנית הלימוד, אם עוסקים למשל בפורים אז החנות תהיה חנות לפורים. 

אם עוסקים ביום העצמאות החנות תהיה חנות ליום העצמאות וכד'. כדי לשדרג את קיר החנות כדי להשתמש במוצרים אמיתיים. בתמונה תוכלו לראות שבחנות פורים תליתי תחפושת אמיתית, שרביט אמיתי. זה מוסיף גם לנראות וגם מעורר את התלמידים לפעול בו. מאד נחמד להוסיף על גבי הקיר עצמו מקום שיאפשר לתלמידים לפתור ולחשב תרגילים. כמו בדוגמה למטה.

בתמונות דפים מנויילנים, מספרים, וצמדן להדבקת המספרים.

             

קיר מתמטי שמכיל עזרים

עזרי למידה משחקיים כמו קוביות, מקלות ארטיק צבעוניים ומספרים לתלייה הופכים את הלמידה למשחק. בקיר שבתמונה השתמשתי בחומרים האלו כדי שהילדים יוכלו ממש להזיז ולבנות את המספרים בהתאם לכללים שנלמדו. צבעוני, מזמין ומאד ידידותי.

 

קבצים להדפסה (כי ביקשתן ממש יפה)

בעולם המספרים כותרות

 

 

 

 

 

 

 

קיר שהוא בעצם מכונה

צילום: שגית גלמן, חלומות בחינוך.

במכונת התרגילים של שגית גלמן  (אם אתן עדיין לא מכירות את הבלוג שלה אז מיד להקליק כאן ולהתחיל להכיר!) אני משתמשת כבר שנתיים. חולה עליה. הילדם מאד אוהבים לשלשל בצינורות מספרים ולחשב. תלמיד חמוד במיוחד, אפילו סיפר לי (ביום הורים לא פחות!) שהמכונה הזו זה הדבר האהוב עליו בכיתה…

מומלץ כבר אמרתי?

 

 

 

 

מוזמנות לצלם את קירות כיתתכן ולשלוח לי שאוכל ללמוד מכן גם!

באהבה נטעלי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *